Recente Artikelen

Herbert Austin

herbertNaarmate Austin’s vermogen groeide gaf hij met genoegen grote sommen geld aan  filantropische instellingen. Voornamelijk voor het  werk van de Birmingham    Hospitals, welke hij al onder-steunde van een eerdere periode in zijn carrière. Hij werd benoemd tot voorzitter van de Birmingham General  Hospital in 1932 en in 1940 was hij president van Birmingham United Hospitals en Governor of the Royal Cancer Hospital te Londen. Hij voorzag vele ziekenhuizen van materialen voor bestralingstherapie en in 1936 gaf hij 250.000 pond aan de University of Cambridge voor het werk van Lord Rutherford aan de Cavendish Laboratory. De University of Birmingham vereerde hem met een graad van Doctor of Law in 1937 en gaven hem en levenslang lidmaatschap voor hun Court of governors in 1940.

Net als Henry Ford in de United States en Lord Nuffield in England, was Herbert Austin een vakbekwaam engineer die groeide door zijn werk in de werkplaats, de tekentafel en de verkoop, door zijn originaliteit, voorziendheid en doorzettingsvermogen. De basis van zijn succes waren de vernieuwingen en voortreffelijkheid van zijn auto ontwerpen. Het waren bijvoorbeeld de Twelve en Seven modellen die het bedrijf, in de moeilijke naoorlogse periode, er weer bovenop hielpen en lanceerde hiermee een nieuw en meer succesvolle fase in hun geschiedenis.

Zijn technische vaardigheden en zijn manier van doen maakte hem populair bij zijn werknemers, hij wist hoe het werk verricht moest worden en stak zijn handen uit de mouwen bij een lastige taak of kwam met oplossingen voor een moeilijk vraagstuk. Zijn perfectionisme in zijn werk maakte dat hij regelmatig zijn weekenden in de fabriek alleen doorbracht, bezig met vernieuwingen of het plannen van nieuwe modellen. Zijn scherpzinnigheid maakte hem realiseren dat er geen uitbreidingen in de motor industrie kon plaatsvinden zolang het bezitten van een auto als luxe beschouwd bleef. 

Zijn temperament kan erg scherp zijn en ontaarden in een woede uitbarsting maar duurde nooit langer dan een paar minuten om vervolgens weer vriendelijk te communiceren met degene die de woede veroorzaakt had. Hij vergat nooit dat de economische zorgen, waar hij zelf vrij van was, de “gewone man” troffen en hij er alles aan zal doen om deze minder gefortuneerde te helpen.   In 1887 trouwde Austin met Helen (overleden in 1942) dochter van James Dron, of Melbourne., en kregen twee dochters, Irene geboren in 1891 en Zita Elaine geboren 1892. Ze hadden ook een zoon Vernon die was omgekomen in de oorlog in 1915. Hiermee werd de adellijke titel uitgeroeid tot de dood van Lord Austin de 1e in Lickey Grange, Bromsgrove op 23 mei 1941.

Herbert Austin Joins Automotive Herbert Austin

8 november 1866 – 23 mei 1941  

In het eeuwfeest (2006) is Herbert Austin opgenomen in de Europese Hall of Fame,  voor zijn rol in het ontwerp en productie van de Austin 7. De Europese Hall of Fame kunt u vinden aan de Palexpo, thuisbasis van de Geneve Motor Show. De ceremonie vond plaats gedurende een gala diner in de Intercontinental Hotel te Geneve op dinsdag 1 maart en Daniel Ward, PR Director van de MG Rover Hall of Fame Group was aanwezig om deze in ontvangst te nemen. De tekst is als volgt:

Herbert Austin founded the Austin Motor Company a century ago. He wanted to build a small inexpensive car for families. When his board was unwilling to finance his project, he used his own money. The Austin Seven set the standard for the European small car for more than a decade. Austin took the company public in 1914 and aimed to increase production. WW1 changed his plans, and the factory switched to producing military equipment. Austin was made a baron in 1936 taking the title Lord Austin of Longbridge, after the name of the plant he had created.